reklama 

Slovenští umělci si v City Mejkap kriticky posvítili na nynější města

14.12.2019  •  Kultura  • 
čtenost 763

/VIDEO/ Lidé si už některých momentů ve městech příliš nevšímají, chybí jim odstup. Jejich běžnou součástí jsou sídliště, reklamní smog, komerční supermarkety, megalomanské developerské projekty, opuštěná místa, zanedbané periférie... Je to každodenní daň za konzumní způsob života. Dvanáctka slovenský umělců, kteří nyní mají v Galerii Uffo v Trutnově výstavu City Mejkap, se snaží veřejnosti otevřít oči svým kritickým pohledem na fenomén města a urbanismu.

Slovenští umělci si v City Mejkap kriticky posvítili na nynější města

Podle Vladimíra Beskida, ředitele Galerie Jána Koniarka v Trnavě, která je spoluautorem tohoto projektu, autoři, každý svým originálním způsobem, nahlížejí kriticky na rozvoj současných míst a aglomerací, jež mají sociálně – politický podtext. „Výstava je velmi kolážovitá, mixážní, hybridní až taková bastardní. Obsahuje několik hlavních témat, které drží základní platformu míst. Možná až od té velké globální kultury po masmediální a politickou,“ řekl.

Vystavená díla znázorňují nejen tu lepší nalíčenou část města, ale poukazují také na četné nedostatky a nastavují kritické zrcadlo k současné urbanistické situaci. „Člověk je produktem svého okolí a okolí je vnitřním obrazem člověka. To by mohlo být motto této umělecké konfrontace, která vizuálně zachycuje městskou subkulturu dnešní doby,“ poznamenala kurátorka výstavy Paulina Skavova. Prostředky, které k tomu umělci použili, jsou rozmanité. Najdeme zde současné polohy figurální malby s přesahem do street artu a airbrushe, fotografické dokumentární série, části objektů i metaforické video eseje.

Například obrazy Michala Černušáka mají až sci-fi nádech s lidmi z velkých korporací či bank, kteří mají zářící oči. Video Milana Mazúra opět rozebírá tuto problematiku poetickým jazykem létání, uhlíkových stop, automobilových bezpečnostních testů a podobně. Martin Kochan si zase posvítil na komerční sféru, když maluje iluzivním způsobem supermarkety přímo na plátkové žvýkačky. „Je to umění přímo k sežrání,“ glosoval toto dílo ředitel Beskid.

Velmi silným prvkem expozice je architektura. Zejména pak fotografie Olji Triašky Stefanović, která zachytila objektivem sídliště tak charakteristické v našem východoevropském prostředí od Berlína, přes Bratislavu, Bukurešť až po Bělehrad. Domy osázené satelity, zkrátka panelákové zrůdnosti. A v tomto nebo podobném duchu pokračují i další vystavující. Například objekt Viktora Freša, který pracuje s vlastní neónovou hlavou, nebo světelný objekt Marka Kvetana s názvem Archa.

Znepokojivá výstava nekompromisně odkrývá mnohdy velmi neutěšené prostředí pro život lidí, je mementem tohoto stavu a snaží se poukázat na to, co by se mělo změnit a ne navěky zakonzervovat. „Rozmanitá cesta pohledu na městskou tvář je důležitá a možná může vést k lepšímu výsledku v našem uvědomění si, v čem vlastně chceme žít. A nejde při tom o nějaké městské a úřednické regulace. Na výstavě máme možnost nasát atmosféru, zachovat si ji v sobě a odnést si ji do našeho života,“ uvedl ředitel Uffa Libor Kasík. Výstava City Mejkap potrvá do 7. ledna.

Hynek Šnajdar
hynek@trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek, Hynek Šnajdar

Diskuse

Rádi bychom tu měli slušné diskuze.
Proto se do diskuze mohou zapojit jen přihlášení
členové klubu Moje Trutnovinky s vyzvednutou kartou.

reklama